La meva opinió és que un d'aquests elements bàsics
per a millorar l'ensenyament és el currículum.
Al respecte, cada una de les lleis educatives del
nostre país ha proposat canvis pot substancials, la majoria sols eren canvis de
nom. Els canvis s'experimentaven i ben aviat es deixaven de banda per inútils.
Per anar al bessó de l'assumpte obviarem repassar
tot allò que s'ha proposat i canviat en els darrers anys. El resultats dels
alumnes no han variat massa.
La meva idea és que el currículum escolar ha de canviar-se
de cap a peus. Ha de canviar tant que al final ha de semblar que són una altra
cosa i fins i tot haurien de rebre un altre nom.
La primera cosa que canviaria són les àrees. Les
àrees tal com ara estan dividides no serveixen. La concepció actual és
equivocada. Parteix de la universitat i va baixant per etapes que conserven la
seva mateixa estructura. És com per fer veure que tothom ha d'aspirar a ser
universitari i que per arribar-hi ha de conèixer totes les àrees del
coneixement existent.
També ha de canviar la metodologia. S’ha de
treballar per projectes que integrin el coneixement i l’aprenentatge. Treballar
és aprendre.
Una bona base del canvi curricular en profunditat és
la proposta europea de que l’alumnat treballi i obtengui, en primer lloc, les competències
bàsiques. És un projecte que ja ve d’enrere però sembla que pocs li fan cas.
Perquè Europa no protesti se’ls ha enganat posant-les afegides com annex al
currículum. Tret d’això no s’ha fet res. I així estam. Les avaluacions, tant nacionals
com internacionals, tenen com a marc les competències bàsiques i aquí seguim
dissenyant, programant, ensenyant i aprenent els continguts per matèries o
àrees.
Així no és estrany que els resultats siguin els
que són: desastrosos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.